ברוך הבא לעולם הלא נודע של הכסף

תמיד חשבת שלוקחים ממך כסף ולא הבנת מי ? אתה יודע שאילו רק עשית את זה ואת זה יכולת להיות כבר עשיר ? נמאס לך שכל הגופים הפיננסים שותפים להכנסתך ? אתה מעונין ללמוד כיצד לא להפסיד כסף ? אתה מעוניין לתרום להפצת ידע שאינו נמצא במדיה הראשית ? מעוניין ללמוד את מה שאף אחד לא מוכן לספר לך ? אתה מרגיש שהכסף בורח לך בין הידיים ? אתה מרגיש שהסוכן הפנסיוני, מנהל הבנק ואפילו מנהל קופת הגמל עובדים עליך ?



הגעת למקום הנכון. כסף נעלם הוא הבלוג עבורך.



ממליץ בחום להזין כתובת אימייל לקבלת עידכונים מהבלוג.

יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

הפרשות פנסיוניות - מסלול הכסף כללי

על מנת להבין כיצד לנתח ולהשוות בין המסלולים השונים האפשריים עבור כספי ההפרשות הפנסיוניות ננסה לתאר את מסלול הכסף ,השלבים השונים הקשורים לחסכון הפנסיוני והסוגיות החשובות בכל שלב ושלב.
שלושת השלבים המרכזיים הם:
1. שלב ההפקדה
2. שלב בצבירה
3. שלב הפדיון

הדיאגרמה הבאה מנסה לתאר את התהליך כולו ללא תלות במסלול ( קרן פנסיה ותיקה, קרן פנסיה חדשה, ביטוח מנהלים, קופת גמל) בצורה הפשוטה ביותר וללא שימוש בשמות שונים ומשונים השגורים בפי סוכני הביטוח ( שנועדו בעיקר להמם אותנו ולהשאירנו ללא שום מושג).
שלב ההפקדה
שלב ההפקדה הינו השלב שהמחוקק סיפק סוכריות עבורנו כי אחרת לא היה מתקיים וכתוצאה מכך לא היה כל חסכון פנסיוני.
הסוכריות כוללות זיכוי מס עבור הכספים אשר העובד מפריש לחסכון הפנסיוני ( ערך של 35% כמעט עבור כל המסלולים) וכן דחיית מס בקבלת כספים מן המעביד ( גמולים ופיצויים) ובתכנון נכון משיכה ללא מס.
בדר"כ העובד מפריש 5% ממשכורתו והמעביד 5% תגמולים ו 8.33% פיצויים ( ישנם גם מינונים שונים).
סך הכספים המופרשים בשנה הינם 2.2 משכורות ברוטו במקרה זה (עבור משכורת 10000 ש"ח מופרשים 22000 ש"ח בשנה לחסכון פנסיוני).
סך ההפקדה החודשית מחולקת למסלולים שונים על פי בחירת העובד ( ביעוץ סוכן הביטוח). המגבלה היחידה כיום הינה הפרשה לפי משכורת של כ 17000 ש"ח למסלול פנסיה. לכל שאר המסלולים אין כל הגבלה.
האפשרויות כוללות:
1. פנסיה ותיקה ( סגורה למצטרפים חדשים)
2. פנסיה חדשה
3. קופת גמל ( קופה לקצבה לא משלמת)
4. ביטוח מנהלים משתתף ברווחים ( סגור למצטרפים חדשים מ 2004 )
5. ביטוח מנהלים חדש
לכל מסלול מסלול פרמטרים שונים כפי שיפורטו בפוסטים הבאים.
לאחר מכן בהתאם למסלול נלקחים מן הפרמיה כספים המיועדים כעמלה לקופה ולסוכן הביטוח וכמו כן כספים המיועדים לביטוחים השונים ( ריסק, שארים, נכות והפקדות). במקרה של הפסקת תשלומי פרמיה חדשים הביטוחים הנקנים מכספי הפרמיה מופסקים.

שלב הצבירה
שלב הצבירה הינו השלב בו הכספים שנותרו לאחר גביית עמלת הפרמיה והביטוחים נצברים בקופה. גם בשלב זה הקופה והיועץ הבנקאי מושכים דמי ניהול מהכספים הצבורים. בשלב זה הכספים מושקעים בשוק ההון ונושאים תשואה ( בקרן פנסיה 30% מן הכספים מושקעים באג"ח יעודי של המדינה הנושא ריבית ידועה וקבועה).
שלב הפידיון
שלב הפידיון הינו השלב בן אנו מתחילים למשוך את הכסף מן הקופה בהגיענו לגיל פנסיה. בשלב זה ישנה אפשרות למשיכה הונית (חד פעמית) ולקבלת קצבה חודשית ( נפרט על כך בפוסטים הבאים). במקרה של קבלת קצבה ( כיום חובה למשוך עד 3850 ש"ח ראשונים כקצבה בלבד ללא היוון), הקצבה תחושב לפי מקדם קיצבה ( חלוקת סך כספי הפדיון במקדם הקצבה). הקצבה תעודכן כל חודש על פי תנאי המסלול.

10 תגובות:

  1. שלום רב!
    האם חברת הביטוח שאצלה מונח כספי תפריש קיצבה עד יום מותי ואחר כך היא תעביר הפרשה למוטב עד שכל הכסף בחשבון יגמר או שהיא תגביל עד ההבטחה ואחר כך היא תיקח את הכסף אליה?

    השבמחק
  2. הכסף שנצבר בחברת הביטוח ומיועד לקצבה נשאר בקופה. הקופה מתחייבת להפריש עד מקרה מוות את הקיצבה החודשית ( בעדכון חודשי של הקצבה).
    כמו כן הקופה מתחייבת לתשלום מינימלי של מתן חודשי קצבה בהתאם להסכם. במקרה מוות השארים יקבלו את הקצבה.
    בכל מקרה הקרן והתשואה על הקרן בניכוי תשלומי הקצבה נשארים עבור חברת הביטוח.
    במקרה של מקדם קצבה 200 המבוטח מקבל שווה ערך ל6% מהצבירה לשנה כל עוד הקופה מצליחה לנהל את הכספים ולקבל 4% תשואה ( במקרה של תשואה קטנה יותר - הקצבה למבוטח תקטן).
    שים לב כי מקדם 300 למשל אומר כי הקופה משלמת רק את הריבית למבוטח והקרן כולה נשארת בידי חברת הביטוח ! לכן איומים למקדם קצבה 300 אינם הגיוניים ( ומצד שני הכל הגיוני בתחום זה).

    השבמחק
  3. תודה.
    אם כך האם יש טעם להוציא את הכסף בגיל 60 ולהשקיע אותו באג"ח ממשלתי?
    אבי ג.

    השבמחק
  4. השאלה היא האם אתה יכול למשוך את הכסף ומה המס עבור משיכה זו. מ 2008 אתה מחויב לקבל קצבה של לפחות 3850 ש"ח ( שווה ערך לכ 800,000 ש"ח), את שאר הצבירה ניתן להוון.
    להערכתי בכל שלב בו ניתן למשוך כספים בפטור ממס יש לעשות זאת ( עד 15 שנים לפני יציאה לפנסיה).
    כלומר למשוך כספי פיצויים פטורים, למשוך כספי פיצויים במקרה שאין שכר אחר ולקבלם במס מופחת עד אפסי, וכספי תגמולים הונים מן העבר.

    השבמחק
  5. תודה.
    שאלה נוספת.
    לאשתי יש ביטוח מנהלים הוני (הראל) מהעבודה מ - 2005 בו כ - 90000 ש"ח.
    היא בת 58, האם יש טעם לסלק (להקפיא) את ביטוח המנהלים כי לוקחים שם הרבה כסף לביטוח ולהתחיל להפריש לפנסיה בקופת גמל עד הפנסיה בגיל 65? אבדן כושר עבודה משולם לה באופן נפרד מביטוח המנהלים (יש לה גם פוליסה קיצבתית שהיא גם ביטוח חיים עצמאית ).
    אשמח לתשובה.
    בברכה אבי ג.

    השבמחק
  6. אינני יועץ פנסיוני ולא מתיימר להיות. אבל השאלות שאתה צריך לשאול עצמך: 1. האם הביטוח שנלקח בביטוח המנהלים נחוץ ? האם גובהו נחוץ ? במקרה שנחוץ האם ניתן לקנות במקום אחר במחיר מוזל 2. האם יש סיכון בשינוי מקדם הקצבה עד שאשתך תצא לגמלאות ? (כנראה שלא רב). 3. מה הצבירה בביטוח הנפרד, האם יש צבירה לקצבה מינימלית ? אם כן אזי תוכל למשוך את הכספים שיופרשו לקופת הגמל מעכשיו כסכום הוני. 4. דבר אחד בטוח. עמלת הפרמיה נלקחת כל חודש בהפקדות לביטוח המנהלים בזמן שאין עמלה בהפקדה לקופת גמל. וכן יש לדאוג לדמי ניהול נמוכים ( רצוי עד 1%) בקופת הגמל כך שיהיו משמעותיים נמוכים מהאלטרנטיבה בביטוח המנהלים. מקווה שעניתי לשאלתך.
    לסיכום: איני יכול להמליץ על דבר. אתה אמור לשאול עצמך השאלות ולהגיע למסקנה לבד. והיה ואינך יכול, פנה ליועץ פנסיוני בלתי תלוי.

    השבמחק
  7. תודה רבה.
    תשובות שלך עוזרות לי לחשוב .
    בקופה הנפרדת יש כרגע 150000 ש"ח והפקדה חודשית צמודת מדד של כ 500 ש"ח כרגע (מובטחת בה קיצבה חודשית של 1400 ש"ח לפי ערך היום).
    הבנתי ממך שאם יש את הקופה הנפרדת יש טעם בגיל 60 למשוך את ביטוח המנהלים ההוני וקופות גמל הוניות. אני רוצה להצמיד אותן לאגח ממשלתי.
    ברור לי שאתה לא ממליץ או מייעץ אלא אומר את האפשרויות שלא כל אחד יודע אותן.
    בברכה
    אבי ג

    השבמחק
  8. שים לב לנושא המיסוי. משיכה של פיצויים פחות מ 15 שנה לפני היציאה לגמלאות משפיע על הפטורים ממס.

    השבמחק
  9. קרן השתלמות.
    יש לי כרגע 85000 בקרן השתלמות נזילה אחרי 12 שנים .בדקתי שמאז שהתחלתי להפקיד ב 1999 הפקדתי 81000 ש"ח כלומר לאחר 12 שנות הפקדה יש לי כ 4000 ש"ח רווח ממש מגוחך ומרגיז.
    האם כדאי למשך את הכסף ולבצע קניית תעודת סל זהב ולבצע מסחר של קניה ומכירה של התעודה במרווחים של 5% כלומר לאחר עליה של 5% למכור לחכות שירד 5% ולקנות וכך הלאה.
    בברכה אביג

    השבמחק