ברוך הבא לעולם הלא נודע של הכסף

תמיד חשבת שלוקחים ממך כסף ולא הבנת מי ? אתה יודע שאילו רק עשית את זה ואת זה יכולת להיות כבר עשיר ? נמאס לך שכל הגופים הפיננסים שותפים להכנסתך ? אתה מעונין ללמוד כיצד לא להפסיד כסף ? אתה מעוניין לתרום להפצת ידע שאינו נמצא במדיה הראשית ? מעוניין ללמוד את מה שאף אחד לא מוכן לספר לך ? אתה מרגיש שהכסף בורח לך בין הידיים ? אתה מרגיש שהסוכן הפנסיוני, מנהל הבנק ואפילו מנהל קופת הגמל עובדים עליך ?



הגעת למקום הנכון. כסף נעלם הוא הבלוג עבורך.



ממליץ בחום להזין כתובת אימייל לקבלת עידכונים מהבלוג.

יום רביעי, 13 באפריל 2011

יש לי שתי חברות. האחת טובה והשניה טובה.

יש לי שתי חברות: חברה א' וחברה ב'.
את שתי החברות הקמתי יחדיו ושתיהן עוסקות בתחום זהה. למעשה שתיהן מייצרות את אותם מוצרים ומתחרות על שוק זהה. בשתי החברות השקעתי 1000 ₪ לאורך השנים עד אשר החלו להיות רווחיות ויצרו עבורי הכנסה קבועה של 100 ₪ לשנה מסך הכנסות של 1000 ₪.
יום אחד החלטתי להנפיק את חברה ב' בבורסה המקומית. נאמר לי שכדאי לצאת להנפקה כדי שאגייס כסף לצמיחת החברה.  בזמן ההנפקה התחום בהן עסקו החברות היה לוהט והבורסה היתה אופטימית. השווי של החברה נקבע ל 10,000 ₪ ולכן החלטתי להנפיק 30% מן המניות.  כלומר לאחר ההנפקה נותרתי עם 70% החזקה ושליטה בחברה ולקופת המזומנים שלי נוספו 3000 ₪ ( פי 3 מהשקעה שלי לאורך השנים).
למעשה העסקים באותן שתי חברות נשארו דומים גם לאחר ההנפקה ושתיהן המשיכו להיות רווחיות מיד לאחר ההנפקה של האחת. כדי להצדיק את גיוס הכסף בחברה הציבורית נאלצתי לגייס מנהלים בכירים חדשים שיביאו לצמיחה וכמובן הנפקתי מניות נוספות כדי שאוכל לגייס את המנהלים הטובים ביותר. באותו זמן חברה א' הפרטית המשיכה להתנהל בצורה דומה.
לאחר זמן מה מצאתי את עצמי עם חברה א' רווחית כפי שהיתה וחברה ב' מפסידה. עלויות השכר של המנהלים החדשים היו יקרות שגרמו לשורת הרווח לההפך להיות שלילית. צמיחה לא נראתה בחברה ב' המונפקת. משום מה המשקיעים לא התלוננו כיוון שערך המניה עלה ב 50% לאורך השנה הראשונה וזאת למרות המעבר להפסד ודילול האחזקה של בעלי המניות הציבוריות ( הנפקתי כ 10% מניות למנהלים החדשים וגם כ 10% לעצמי על האנרגיות הנוספות שנדרשתי לספק עבור החברה הציבורית). למעשה אחזקת הציבור דוללה מ 30% לכ 10% תוך שנה אחת אבל ערך המניה עדיין עלה ( שווי החברה הכפיל עצמו פי 4.5 ).
לאחר שנה מכרתי כ 10% ממניות החברה כיוון שרציתי מעט מזומנים וקבלתי סכום של כ 4500 ₪ ( סכום השווה לערך של 45 שנות רווח בחברה הפרטית הדומה). כלומר עבורי אחזקה בחברה ציבורית זו הינה טובה בהרבה מהחברה הפרטית שמכניסה עבורי רק 100 ₪ שנה.  יתרה מזאת, החלטתי לחלק דיוידנד בערך של 100% מהכנסות החברה כיוון שבקופת המזומנים היו יותר מדי שקלים. ולכן קיבלתי 1000 ₪ נוספים כדיוידנד ( 10 שנות רווח).
שנה לאחר ההנפקה הבנתי שאכן שוק ההון והבורסה הינם כלים נהדרים לחלוקת העושר ( בעיקר מעבר עושרם של המשקיעים לעושרי שלי).

תגובה 1:

  1. סיפור אמיתי או מקרה שקראת וראית?

    השבמחק