ברוך הבא לעולם הלא נודע של הכסף

תמיד חשבת שלוקחים ממך כסף ולא הבנת מי ? אתה יודע שאילו רק עשית את זה ואת זה יכולת להיות כבר עשיר ? נמאס לך שכל הגופים הפיננסים שותפים להכנסתך ? אתה מעונין ללמוד כיצד לא להפסיד כסף ? אתה מעוניין לתרום להפצת ידע שאינו נמצא במדיה הראשית ? מעוניין ללמוד את מה שאף אחד לא מוכן לספר לך ? אתה מרגיש שהכסף בורח לך בין הידיים ? אתה מרגיש שהסוכן הפנסיוני, מנהל הבנק ואפילו מנהל קופת הגמל עובדים עליך ?



הגעת למקום הנכון. כסף נעלם הוא הבלוג עבורך.



ממליץ בחום להזין כתובת אימייל לקבלת עידכונים מהבלוג.

יום רביעי, 16 בפברואר 2011

האם המדד אכן משקף את המציאות ?

כולנו מרגישים שההוצאות החודשיות מתיקרות במידה משמעותית בניגוד לנתונים הרשמיים של מדד המחירים לצרכן.
הכיצד ?
  • עיוות הסל. המדד מיצג סל הוצאות על פי משקולות שבמרבית המקרים אינו תואם לסל ההוצאות האישיות של כל משפחה ומשפחה. במרבית המקרים משקלן של ההוצאות העיקריות שלנו זוכות למשקל מופחת במדד.
  • עיוות המשקולות. משקולות המדד מתעדכנות אחת לשנה על פי הסל בעבר ופעמים רבות משקולות אלו אינן משקפות את המצב הנוכחי. לדוגמא בעליה מתמשכת של סעיף הדיור , סעיף זה יקבל משקל מופחת לאורך העליה (כיוון שהמחירים היו נמוכים בעבר) ולעומת זאת במקרה של נפילה מהירה במחירים המשקולות ישקפו משקל עודף ולכן יתקבל עיוות משמעותי כלפי מטה..
  • שיטת החילופין.  במקרים רבים מוצרים שמתיקרים משקלם במדד מופחת. הטענה לביצוע זה הינו כי הציבור ירכוש פחות ממוצר זה בעקבות ההתיקרות, כמובן באותה מידה משקלם של מוצרים מוזלים בדיוק מן הסיבה ההפוכה. ישנם מקרים שבהם מחליפים מוצר אחד במוצר אחר מן הסיבות הנ"ל. למשל החלפת סטייק אנטריקוט בהמבורגר, החלפת מרצדס בסוסיתא, ועוד.
  • הוצאת סעיפים. ישנם מקומות בעולם שנהוג להוציא סעיפים שלמים מחישוב המדד שמהווים חלק משמעותי מההוצאות האמיתיות של הציבור. למשל סעיפים מזון, אנרגיה ודיור.
לכן בפעם הבאה שברצונך לדעת מהו מדד המחירים לצרכן או ליתר דיוק מה מידת ירידת ערך הכסף שברשותך, עדיף כי תחשב זאת בעצמך על ידי סיכום ההוצאות החודשיות.

תגובה 1:

  1. http://www.xn----1hciebbu3a3b6d5af.org.il/,הובלות קטנות תל אביב והמרכז,הובלות קטנות בחולון,הובלה קטנה,

    השבמחק