ברוך הבא לעולם הלא נודע של הכסף

תמיד חשבת שלוקחים ממך כסף ולא הבנת מי ? אתה יודע שאילו רק עשית את זה ואת זה יכולת להיות כבר עשיר ? נמאס לך שכל הגופים הפיננסים שותפים להכנסתך ? אתה מעונין ללמוד כיצד לא להפסיד כסף ? אתה מעוניין לתרום להפצת ידע שאינו נמצא במדיה הראשית ? מעוניין ללמוד את מה שאף אחד לא מוכן לספר לך ? אתה מרגיש שהכסף בורח לך בין הידיים ? אתה מרגיש שהסוכן הפנסיוני, מנהל הבנק ואפילו מנהל קופת הגמל עובדים עליך ?



הגעת למקום הנכון. כסף נעלם הוא הבלוג עבורך.



ממליץ בחום להזין כתובת אימייל לקבלת עידכונים מהבלוג.

יום ראשון, 13 במרץ 2011

היפר אינפלציה - זה נהדר !

היפר אינפלציה  - זה נהדר !
ברשומות הקודמות עסקנו בכך שהעולם טבוע בחובות וסביר להניח שגם הממשלות גם החברות וגם האזרחים לא יהיו מסוגלים להחזיר את כל החוב המצטבר. במקרים רבים החוב הגיע לנקודת אל חזור ובמקרים אחרים הוא מאלץ אזרחים לעבוד ולעבוד קשה יותר על מנת להחזיר חובות אלו.
במקרה של אזרחים וחברות ישנן למעשה שתי אלטרנטיבות להתמודד עם החוב האחת פשוט לעבוד קשה יותר (כגון שעות עבודה מורחבות, דרישה לשני מפרנסים בכל תא משפחתי, צמצום הוצאות, התייעלות ועוד). האפשרות האחרת הינה פשוט לפשוט את הרגל ובכך למחוק את החוב ( כמובן שישנן השלכות לביצוע מהלך זה).
במקרה של מדינות ישנה אפשרות אחרת והיא שחיקת החוב באמצעות אינפלציה.  לאורך השנים מדינות רבות משתמשות בכלי זה בצורה יעילה ביותר כצורה למחיקת חוב שאינו ניתן להחזר בכל צורה אחרת, מלבד פשיטת רגל וסירוב להחזיר את החוב.
ישנן דוגמאות נהדרות כיצד כלי ההיפר אינפלציה עובד. בשלוב עם הזיכרון הקצר של מרבית האוכלוסיה זה פשוט כלי נהדר. בברזיל של 1980 – 1993 היפר אינפלציה מחקה את כל החובות האינסופיים של המדינה לכדי כמעט אפס. וכיום ברזיל נחשבת לאחת מהכלכלות הצומחות והמוצלחות וכולם סומכים על הבנק המרכזי שלה. תוך 4 שנים האינפלציה בברזיל ירדה מ 2000% ל7%  ( גם לנו בישראל זכורה תופעה דומה בתחילת שנות ה 80 שהובילה אותנו להיות אחת מהכלכלות היציבות ביותר כיום...).
נשמע נפלא לא ? תארו לכם את ארה"ב מגדילה בפקטור 10000 את היצע הכסף הנוכחי של 900 מיליארד דולר ( בדיוק כפי שברזיל עשתה בחצי הראשון של שנות ה 90 ) לכדי 9000 ביליון דולר כך ש 13 ביליון הדולר של חוב יראה זניח לחלוטין. הבעיה היחידה הנראית לעין היא שפשוט אף אחד לא יסכים להלוות שוב לממשלת ארה"ב אפילו לא דולר אחד ! אך ההיסטוריה מוכיחה אחרת . למשקעים יש זכרון קצר ולעולם יסלחו לאחר זמן מה על אינפלציה ואפילו על פשיטת רגל וסירוב לשלם את החוב.
יתרה מכך, הבנקים המרכזים פשוט הפכו מקצוענים ביכולתם ליצר אינפלציה ומשתמשים בכלי בכל פעם שיש חשש לדיפלציה העלולה לגרום להקפאת הפעילות הפיננסית ולביקרות כבדה על השיטה המוניטרית.
ניתן לראות שלאחר הסכם ברטון וודס ב 1948  והמעבר לדולר המגובה רק נומינלית ע"י זהב ומאוחר יותר ב 1971 ניתוק הקשר מזהב לחלוטין ( כלומר יכולת יצירת כסף  ללא שום מגבלות), קיבלנו רק מקרים של אינפלציה. לעומת היסטוריה רבת מחזורים של אינפלציה ודיפלציה לאורך מאות שנים בארה"ב.
למעשה ניתן לראות מקרים בודדים ברחבי העולם ב 60 השנים האחרונות של דיפלציה. כמעט בכל מקרים אלו הדיפלציה נוצרה בגלל חוסרת יכולת של המדינה ליצור אינפלציה ( הדפסת כסף). דוגמאות הן הונג קונג ב 1997(צמוד לדולר), ואירלנד ב 2008 ( צמוד ליורו) שוויתורו על יכולתן לשלוט במדיניות המוניטרית. יפן דרך אגב הינה מקרה יוצא דופן משמעותי ב 60 השנים האחרונות וזאת מתוך החלטה פנימית שגרמה למיתון כבד של מעל 20 שנה.
עובדה מיוחדת נוספת הינה שהיפר אינפלציה הינה תופעה חדשה יחסית ומלבד מקרים בודדים בהיסטוריה כמעט כל המקרים קרו החל מן המאה העשרים בהן מדינות החלו להשתמש בכסך הנייר ויצירת היכולת להדפיס כסף ע"י הבנקים המרכזים יש מאין.
כמובן שישנם מקרים בהם החוב צמוד לאינפלצית הכסף ( או ליתר דיוק למדד המנסה למדוד את האינפלציה באמצעות מחירים), ובהם האינפלציה כלל לא תעזור ( למשל משכנתא צמודה, התחיבויות מדינה לפנסיה הצמודות למדד ועוד).
כמו כן בזמן שאינפלציה מתונה עדיין שומרת על האמון בכסף ובמדינה, היפר אינפלציה גורמת לאיבוד אמון זה ולאובדן מספר שנים פיננסיות ( עד אשר האמון יחזור ).
אז מי מפחד מאינפלציה ?

תגובה 1:

  1. אני לא מבין משהוא, הרי אומרים שאנחנו במשבר הכלכלי החמור ביותר אי פעם, ושהדולר הוא היסטוריה,שהיורו לקראת הסוף, יוון אלולה לצאת ןלהתחיל אפקט דומינו,בסין אנחנו לקראת בועת נכסים שתיגרום שלמשבר ב2008 להראות כמשברון קטן....

    האם אתה חושב שהקריסה יכולה להימנע בתרגילים כאלו ואחרים של הבנקים המרכזיים או שהקריסה היא בלתי נמנעת?

    השבמחק