ברוך הבא לעולם הלא נודע של הכסף

תמיד חשבת שלוקחים ממך כסף ולא הבנת מי ? אתה יודע שאילו רק עשית את זה ואת זה יכולת להיות כבר עשיר ? נמאס לך שכל הגופים הפיננסים שותפים להכנסתך ? אתה מעונין ללמוד כיצד לא להפסיד כסף ? אתה מעוניין לתרום להפצת ידע שאינו נמצא במדיה הראשית ? מעוניין ללמוד את מה שאף אחד לא מוכן לספר לך ? אתה מרגיש שהכסף בורח לך בין הידיים ? אתה מרגיש שהסוכן הפנסיוני, מנהל הבנק ואפילו מנהל קופת הגמל עובדים עליך ?



הגעת למקום הנכון. כסף נעלם הוא הבלוג עבורך.



ממליץ בחום להזין כתובת אימייל לקבלת עידכונים מהבלוג.

יום ראשון, 30 באוקטובר 2011

למה קשה לנו לגמור את החודש ?

זו שאלה מורכבת מדי בשביל לענות עליה ללא כתיבת ספר שלם. אך בכל זאת ברצוני להבין מדוע מרבית המשפחות במדינת ישראל אינן מסוגלות לגמור את החודש, עובדה שאף הביאה המונים לרחובות כמחאה חברתית.
תחילה הלכתי לבחון את הרכב ההוצאות שמפרסם הלמ"ס . זו נקודת מוצא למרות שלפי דעתי המספרים אינם מציגים את הרכב ההוצאות של רובנו שהינו גדול אף יותר ( על כך ברשומה אחרת).
ניתן לראות כי המרכיבים הגדולים ביותר בהוצאות הינם מזון ( 17% ), דיור ותחזוקת בית ( 35% ), תחבורה ותקשורת ( 20% ) וחינוך (14% ). כמובן שנתונים אלו הינם ממוצעים שאינם תואמים את ההרכב המשפחתי של כל משפחה ומשפחה ( למשל למשפחה בעלת מספר ילדים בגיל גן , הרכב החינוך יהיה גדול יותר).
השיטה ה'קלה' להקטין את תיק ההוצאות הינה להאשים את כל הגורמים השונים שלהם אנו משלמים הוצאות אלו במחירם היקר ( מחאה חברתית), ולקוות שהגורמים השונים יקטינו את מחירם וההוצאות המשפחתיות יקטנו. הבעיה בכך היא כי ההקלה אינה תלויה בנו, היא בדרך כלל קצובה בזמן ומנתקת אותנו מאחריות אישית.
כמובן שישנם כשלים מערכתיים שעלינו לנסות ולשנות כחברה וכבעלי אחריות ציבורית. למשל תשתיות לקויות של תחבורה ציבורית או בניית שבילי אופניים שיהוו אלטרנטיבה לבעלות על רכב ויביאו להקטנה משמעותית של סעיף הוצאות התחבורה.
אבל במרבית המיקרים ע"י אחריות אישית ובחירה סלקטיבית ניתן להקטין את תיק ההוצאות הענק ובכך לשפר משמעותית את איכות חיינו כיוון שלא נצטרך לעבוד ב3 עבודות שונות ולשלוח לפחות שני מפרנסים לעבודה לכל תא משפחתי. הזמן שנרכוש ע"י הקטנת הצורך בהכנסה התואמת את הרכב ההוצאות הענק הינו משאב היקר ביותר הקיים.
דוגמאות להקטנה משמעותית של הרכב ההוצאות ע"י בחירה אישית הינם:
מזון: קניית מוצרי מזון ברשתות זולות, קניית מוצרי מזון לא לפי יופי האריזה, בישול ביתי במקום אכילה במסעדות, גידול עצמי של פירות וירקות,..
תחבורה ותקשורת: שימוש באופניים, קניית רכב משומש במקום דגמים חדשים (ביטוח זול יותר, ירידת ערך קטנה יותר), שימוש בתחבורה ציבורית ( המוגבלת), סידורים בעיר ברגל,...), לא לקנות מכשירים 'חכמים' שיוצאים כל חודש כמו IPAD IPHONE, ...( פעם הספיק לנו טלפון קווי לשנים ארוכות, היום מכשיר טלפון נייד אינו מחזיק אפילו שנה), להתנתק מהשודדים החודשים/יומיים של אספקת תוכן ( עיתון, טלביזיה,..),..
חינוך:  אי שימוש בצהרון ( אחד ההורים יהיה בבית), לימוד עצמי (במקום חוגים סתמיים) של הילדים מספרים ומההורים דבר התורם גם לקשר הורה-ילד,..
דיור ותחזוקת בית:  לרכוש בית בהשג יד ללא משכנתא אין סופית ( מי קבע שזוג צעיר צריך לקנות דירת 5 חדרים חדשה בשכונה הטובה ביותר ?), בית קטן מקטין גם את תשלום הארנונה, מיסים, מים, חשמל,...

נסיון להקטין את הרכב ההוצאות ע"י בחירה אישית יכול בקלות להביא להקטנת ההוצרות בעשרות אחוזים בכל חודש ובכך לאפשר הגבלת שעות העבודה, רכישת זמן יקר, עליה באיכות החיים, חיבור יותר טוב של התא המשפחתי,... 
נסו ותהנו.


3 תגובות:

  1. כל מילה בסלע.
    דוד

    השבמחק
  2. אני חושב שהדרך ברורה לרבים אך הרוב נכשלים בביצוע לפעמים מתוך הרגל, לפעמים מפחד לא רציונלי, לפעמים מלחץ חברתי ולפעמים סתם....

    השבמחק
  3. הובלות קטנות בחולון,הובלות קטנות בתל אביב והמרכז,הובלה קטנה,http://www.xn----1hciebbu3a3b6d5af.org.il/

    השבמחק