ברוך הבא לעולם הלא נודע של הכסף

תמיד חשבת שלוקחים ממך כסף ולא הבנת מי ? אתה יודע שאילו רק עשית את זה ואת זה יכולת להיות כבר עשיר ? נמאס לך שכל הגופים הפיננסים שותפים להכנסתך ? אתה מעונין ללמוד כיצד לא להפסיד כסף ? אתה מעוניין לתרום להפצת ידע שאינו נמצא במדיה הראשית ? מעוניין ללמוד את מה שאף אחד לא מוכן לספר לך ? אתה מרגיש שהכסף בורח לך בין הידיים ? אתה מרגיש שהסוכן הפנסיוני, מנהל הבנק ואפילו מנהל קופת הגמל עובדים עליך ?



הגעת למקום הנכון. כסף נעלם הוא הבלוג עבורך.



ממליץ בחום להזין כתובת אימייל לקבלת עידכונים מהבלוג.

יום חמישי, 28 באפריל 2011

אזהרה - חוזים, נגזרים, “סלים", ניירות ערך עוקבים / תרומתו של ע'

לקוראים המסורים של בלוג "מחפש הכסף”, אני מעוניין לתת טיפ קטן שבעיני שווה הרבה.

לאורך השנים התפתחו סוגים יצירתיים ביותר של ניירות ערך. הניירות האלה לכאורה מאפשרים למשקיעים להינות מפירות השקעה בלי "להזיע". לדוגמא אם ברצוני להשקיע בחיטה, אין לי צורך לקנות שדה ולגדל חיטה. אני לא צריך לקנות פיזית את החיטה, אני אפילו לא צריך ליצור קשר עם חקלאי ולעשות איתו הסכמים על החיטה. כל שאני צריך לעשות זה לקנות חוזה על החיטה. לבחירתי יש גם ניגזרים על החיטה. אני יכול להרוויח מירידת מחיר החיטה, ועליית מחיר החיטה, ואני יכול אפילו להרכיב קומבינציה שתאפשר לי להרוויח אם מחיר החיטה נשאר קבוע. מזכיר לכם משהו? לי זה מזכיר הימורים. אבל זו לא הבעיה.

כיצד מתרחש פלא ההשקעה הקלה? ישנה בורסה לסחורות שמאפשרת לסוחרים להשקיע\להמר על מחירי החיטה. בוא נרד רגע ליסודות ההשקעה הזו. נניח שאנחנו קונים חוזה לונג על חיטה, כלומר נרוויח אם מחיר החיטה יעלה. הצד שמוכר לנו חושב שמחיר החיטה ירד ולכן הוא מוכן למכור לנו את החוזה. אבל מעבר לכך הצד אמור להיות בעל בטחונות, כלומר אם מחיר החיטה יעלה, יהיו לו אמצעים לתשלום החוזה. איזה בטחונות יכולים להיות למחיר חיטה? אני גורס כי רק החיטה עצמה יכולה לשמש ביטחון. משום שמחיר החיטה בלתי מוגבל, וכל כמות כסף לא יכולה להוות ביטחון לקפיצה במחיר החיטה. בנוסף בחלק מהסחורות הסוחרים זכאים לממש את החוזים ע"י לקיחת הנכס הפיזי, כמו במתכות יקרות.

האם כל עושי החוזים מחזיקים בבטחונות מתאימים? הערכה שלי היא שלילית. ישנם פרסומים רבים באינטרנט שמספרים על מניפולציה במחירים דרך הבורסה לסחורות, מבלי שעושי החוזים יחזיקו בבטחונות מתאימים. בעיקר המתכות יקרות.

מה קורה בהיפר-אינפלציה לשוק הנגזרים? המחירים של כל הסחורות עולים דרמטית. לפתע עושי החוזים ידרשו לממש את הבטחונות ברשותם על מנת לכסות את החוזים. בתחילה עושי החוזים יממשו את הנכסים שברשותם, אולם בהמשך הם יתקלו בגרעון ולא יוכלו לכסות את ההתחיבויות. בנוסף, דורשי הסחורות שמבקשים לקבל את החוזה בנכס הפיזי, יבינו שזה בעצם בלוף, אין כיסוי להתחיבויות.

בנקודה זאת צפויה להתרחש קריסה של שוק הניירות המבוססים על סחורות. הניירת שאמורה לעקוב אחר הסחורות תאבד לחלוטין את ערכה. כל הסלים למינהם, הנגזרים והחוזים על הסחורות יתאדו ויעלמו.

מתי זה יקרה? אני לא יודע, אבל להערכתי כבר היום הסיכון בהשקעה מסוג זה גדול. הדבר כמעט קרה בסוף 2008. הבנק הפדרלי עצר את הנפילה של שוק הנגזרים משום לקח על עצמו את מרבית  ההתחיבויות של הבנקים. מאז עברו כבר כמעט שלוש שנים. יציבות הבנק הפדרלי התערערה, ואת הנפילה הבאה אין אפשרות לעצור באותו אופן.

חיסכו לעצמכם מפח נפש ועזבו את כלי ההשקעה האלה. אין לכם שום אפשרות לבדוק את מהימנותם.

תגובה 1: