ברוך הבא לעולם הלא נודע של הכסף

תמיד חשבת שלוקחים ממך כסף ולא הבנת מי ? אתה יודע שאילו רק עשית את זה ואת זה יכולת להיות כבר עשיר ? נמאס לך שכל הגופים הפיננסים שותפים להכנסתך ? אתה מעונין ללמוד כיצד לא להפסיד כסף ? אתה מעוניין לתרום להפצת ידע שאינו נמצא במדיה הראשית ? מעוניין ללמוד את מה שאף אחד לא מוכן לספר לך ? אתה מרגיש שהכסף בורח לך בין הידיים ? אתה מרגיש שהסוכן הפנסיוני, מנהל הבנק ואפילו מנהל קופת הגמל עובדים עליך ?



הגעת למקום הנכון. כסף נעלם הוא הבלוג עבורך.



ממליץ בחום להזין כתובת אימייל לקבלת עידכונים מהבלוג.

יום רביעי, 13 באפריל 2011

היה לי חלום

בחלום...
חבר התקשר אליי ואמר לי שיש מבצע נהדר בבנק: קנה בית כרצונך ואנחנו נשלם אותו עבורך.
"מה זאת אומרת" שאלתי.  חברי אמר שבבנק שלנו נותנים משכנתא על כל בית שאחפוץ ואפילו בערך של 110% או 120% מערכו כדי שיישאר גם כסף לקנות רכב חדש, נסיעה לחו"ל וסתם כסף כיס לבזבוזים.  "כן ברור" אמרתי.  הם בטח מחתימים אותך על התחייבות לכל החיים על סכומי החזר בלתי ניתנים לביצוע. " לא" אמר חברי, הערבון היחידי הינו הבית עצמו והם טוענים שבכל יום שלא תרצה להשתתף במבצע פשוט  תיתן להן את המפתחות של הבית ואין יותר התחייבויות. כמו כן, הם טוענים שכנראה בזכות המבצע מחירי הבתים יכפילו עצמם בשנתיים הקרובות ואז בקלות תוכל למכור הבית בכפול ממחירו ותוכל להחזיר את ערך המשכנתא לאחר שנתיים ותישאר עם רווח עצום !
"זה נהדר"  אמרתי. כן זה נהדר אמר חברי, הם אפילו לא דורשים כל החזר חודשי ב 3 השנים הראשונות ! כלומר יש לך תקופה של 3 שנים להשביח את ערך הבית ולמכור בתשואה מדהימה.
המבצע היה למעשה הצעה בלתי ניתנת לסירוב.  אבל לפני שהלכתי להשתתף במבצע התקשרתי לחבר אחר שעובד באותו בנק כדי לברר אם הפרטים אמיתיים. חברי העובד בבנק אישר שהכל אמת.
לכן ניסיתי להקשות עליו ולשאול כיצד הדבר יתכן וכיצד מרוויח הבנק מכך ?
"הדבר פשוט" ענה חברי.   למעשה אנחנו בודקים את יכולת ההחזר של הלווה ( ללא ידיעתו). במקרים ויכולת ההחזר הינה ללא עוררין, אנחנו יודעים שהריבית שאנו גובים שווה את הסיכון. "ומה קורה בשאר המקרים?" שאלתי.  זה הרבה יותר פשוט אנחנו יוצרים נייר ערך חדש ש 80% מערכו צמוד לאג"ח מדינה ושאר ה 20% הינו מקבץ של משכנתאות אלו.  "תסביר לי" ביקשתי. את הנייר הערך החדש שאנחנו קוראים לו פל"מ ( פריירים לא מתים) אנחנו מוכרים לך. "מה זאת אומרת, מעולם לא קניתי דבר כזה! " . כן, אנחנו מוכרים לך בלא ידיעתך. כספי הפנסיה שלך וכספי החסכונות שלך בקרנות ההשתלמות 'קונים את ניירות הערך הללו.  "מדוע?"  .  כמובן שאנחנו נותנים תשואה עדיפה על אג"ח מדינה בכ 1% ובסיכון דומה ( AAA ). "הכיצד ? הרי יש שם עירבוב של משכנתאות ללא יכולת החזר". כן כמובן, אבל חברות הדירוג מדרגות את הניירות הללו באותה רמת סיכון, כיון שאנחנו משלמים להן על דירוג ניירות ערך שאנחנו מנפיקים ( אבל רק לאלו שמדורגים AAA ). "ומנהלי הכספים שקונים את הניירות הללו לא מודעים ? ", שאלתי.  חלקם טיפשים, חלקם פשוט לא איכפת להם והחכמים פשוט מוכרים לגורם נוסף את הזבל הזה בתשואה נמוכה יותר ומרוויחים את פער התיווך.
"אז מה שאתה אומר הוא למעשה שלאורך זמן אני זה שלוקח את הסיכון על המבצע הנהדר של הבנקים ללא שום קשר אם אני אשתתף בו כקונה בית כן או לא ?".  "כמובן", הוא ענה. " האם אתה חושב שלבנק שווה לקחת סיכון?! איפה אתה חי ?! " .
לפתע התעוררתי מחלום בלהות זה? " האם זו מציאות או חלום " שאלתי את עצמי.

תגובה 1:

  1. זה בדיוק מה שכבר קרה בארה"ב. הסוף ידוע, הבנקים לא יכלו לעמוד מאחורי הניירות שהנפיקו וממשלת ארה"ב העבירה את הניירות לבעלותה.
    בשלב הבא (שמתקרב בצעדים גדולים), ממשלת ארה"ב לא תוכל לעמוד בהתחיבויות.

    מי יקח את החוב של ממשלת ארה"ב?

    ע'

    השבמחק